اخبار

نکوداشت «خسرو سینایی» با حضور اهالی هنر در موزه سینمای ایران برگزار شد

نکوداشت خسرو سینایی در موزه سینمای ایران

نکوداشت «خسرو سینایی» با حضور اهالی هنر برگزار شد

نکوداشت خسرو سینایی با حضور جمعی از هنرمندان در موزه سینمای ایران برگزار شد. به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ امروز سه‌شنبه ۳۱ مرداد مراسم نکوداشت زنده‌یاد خسرو سینایی در موزه سینما با همکاری انجمن دانش آموختگان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی باغ فردوس برگزار شد.

در این مراسم هنرمندانی همچون همایون امامی، نظام‌الدین کیایی، حبیب احمدزاده، علی لقمانی، مهدی مسعودشاهی، محمدرضا اصلانی، محمدرضا دلپاک، شهاب‌الدین عادل و سیروس حسن‌پور و… حضور یافتند.

او متولد ۲۹ دی ماه سال ۱۳۱۹ در ساری بود که تاکنون آثار بسیاری از جمله فیلم مستند و داستانی را با درون مایه‌های اجتماعی کارگردانی کرد. از جمله آثار این کارگردان می‌توان به جزیره رنگین، مثل یک قصه، گفتگو با سایه، عروس آتش، کوچه پاییز، هیولای درون و زنده باد اشاره کرد.سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه در هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر، برای فیلم عروس آتش و لوح زرین بهترین کارگردانی در دومین دوره جشنواره فیلم فجر، برای فیلم هیولای درون از جمله جوایز این هنرمند بود.

خسرو سینایی در سال ۱۳۸۷ موفق به دریافت نشان ویژه کشور لهستان از سوی رئیس‌جمهور این کشور شد. او این نشان را به خاطر ساخت فیلم مستند مرثیه گمشده که روایت‌گر مهاجرت هزاران لهستانی به ایران در سال‌های ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ است، دریافت کرد.

تولید قریب۳۰ فیلم مستند؛ ۹فیلم بلندسینمایی و مستند ؛ ۸ فیلم کوتاه ؛۴ فیلم پویانمایی ؛۱۵ موسیقی فیلم؛ ۷ اثرمکتوب درحوزه فیلمنامه وشعر؛ ۴ کتاب ترجمه از متون انگلیسی وآلمانی در کارنامه هنری او دیده می‌شود.

خسرو سینایی در ۱۱ مرداد سال ۹۹ در پی ابتلا به کرونا دار فانی را وداع گفت.

ویدیوی سخنرانی آقای دکتر شهاب الدین عادل در این مراسم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *