مقالات علمی و پژوهشی منتشر شده در سال ۱۴۰۲
بازتاب نگرش پدیدارشناسانه به مکان بر پایه اندیشه مارتین هایدگر در سینمای یاسوجیرو ازو (مطالعه موردی: داستان توکیو)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
اطلاعات مقاله: نامه هنرهای نمایشی و موسیقی ، خرداد ۱۴۰۲ ، شماره ۳۲ ، دوره ۱۴
نویسندگان: (۱)نوشین سخاوت دوست (۲)فریبا البرزی (۳)امیرحسین امینی (۴)شهاب الدین عادل
(۱)دانشجوی دکتری، گروه معماری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
(۲)استادیار، گروه معماری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
(۳)استادیار، گروه معماری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
(۴) دانشیار،گروه آموزشی سینما،دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر
۱۰.۲۲۰۵۹/jfadram.2023.360166.615763
تحلیل روایت مکان و مناسبات سوژه با آن در برداشتی پدیدارشناسانه از متن فیلمنامه «داستان توکیو»
نوع مقاله: مقاله علمی-پژوهشی
اطلاعات مقاله: نامه هنرهای نمایشی و موسیقی ، خرداد ۱۴۰۲ ، شماره ۳۲ ، دوره ۱۴
نویسندگان: (۱)نوشین سخاوت دوست (۲)فریبا البرزی (۳)امیرحسین امینی (۴)شهاب الدین عادل
(۱)دانشجوی دکتری، گروه معماری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
(۲)استادیار، گروه معماری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
(۳)استادیار، گروه معماری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
(۴) دانشیار،گروه آموزشی سینما،دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر
۱۰.۳۰۴۸۰/dam.2023.4871.1812
مقالات علمی و پژوهشی منتشر شده در سال ۱۴۰۱
تحلیلی بر سینمای دهه نود ایران به میانجی مفهوم طرد و ارتباط آن با امر زنانه مبتنی بر اندیشه ژولیا کریستوا
نوع مقاله: مقاله علمی-پژوهشی
اطلاعات مقاله: نامه هنرهای نمایشی و موسیقی ، زمستان۱۴۰۱ شماره ۲۹، دوره ۱۳
نویسندگان: (۱)نوید جامعی (۲)محمدرضا شریف زاده (۳)سید مصطفی مختاباد امرئی (۴)شهاب الدین عادل
(۱)گروه پژوهش هنر، واحد تهران مرکزی
(۲)دانشیار گروه پژوهش هنر، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران-ایران.
(۳)ستاد گروه ادبیات نمایشی، دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس، تهران-ایران.
(۴)دانشیار،گروه آموزشی سینما،دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر
۱۰.۳۰۴۸۰/dam.2022.4050.1694
روایت فضای «خانه» در سینما از منظر پدیدارشناسی (نمونه موردی: فیلم شطرنج باد)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
اطلاعات مقاله: نشریه هنرهای زیبا – هنرهای نمایشی و موسیقی ، زمستان۱۴۰۱ شماره ۴ ، دوره ۲۷
نویسندگان: (۱)پریشاد مستوفی فرد (۲)فریبا البرزی (۳)امیر حسین امینی (۴)شهاب الدین عادل
(۱) پژوهشگر دکتری، گروه معماری،دانشگاه آزاد واحد قزوین
(۲) استادیار، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی
(۳) استادیار، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی
(۴) دانشیار،گروه آموزشی سینما،دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر
بازنمایی فضای معماری در سینما با رویکرد پدیدارشناسی (نمونه موردی: نوستالژیا)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
اطلاعات مقاله: باغ نظر – نشریه علمی در زمینه پژوهش های نظری هنر ، معماری و شهرسازی – پژوهشکده هنر ، معماری و شهرسازی – انتشار آنلاین در تاریخ ۴ مهر ۱۴۰۱
نویسندگان: (۱)پریشاد مستوفی فرد (۲)فریبا البرزی (۳)امیر حسین امینی (۴)شهاب الدین عادل
(۱) پژوهشگر دکتری، گروه معماری،دانشگاه آزاد واحد قزوین
(۲) استادیار، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی
(۳) استادیار، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی
(۴) دانشیار،گروه آموزشی سینما،دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر
مقالات علمی و پژوهشی منتشر شده در سال ۱۴۰۰
پژوهشی در نقاشیهای هنرمندان زن دهه نود ایران به میانجی مفهوم مازاد معنا در نظم نشانهای ژولیا کریستوا
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی
اطلاعات مقاله: مبانی نظری هنرهای تجسمی بهار و تابستان ۱۴۰۰ – شماره ۱۱ (۱۵صفحه) ، صفحات ۹۰ تا ۱۰۴
نویسندگان: (۱)جامعی، نوید ؛ (۲)مختاباد امرئی، (۳)سید مصطفی ؛ (۴)عادل، شهاب الدین ؛
(۱)
(۲)
(۳)
(۴) دانشیار دانشگاه هنر تهران
مقالات علمی و پژوهشی منتشر شده تا سال ۱۴۰۰
آسیب شناسی جشنواره بین المللی فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای و ارائه راهکارهای مدیریتی
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
اطلاعات مقاله: رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری پاییز ۱۳۹۹ شماره ۴۰ (جلد اول) ، صفحات ۴۹ تا ۶۱
نویسندگان: حامد رهنمایی(۱) ، شهاب الدین عادل(۲)
(۱) کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی، گرایش مدیریت امور فرهنگی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم تحقیقات ، تهران ، ایران
(۲) دانشیار و رئیس دانشکده سینما و تئاتر ، دانشگاه هنر، تهران ، ایران
بازنگری بر تناظر میان پردهی سینما و آینهی ژاک لکان با توجه به ماهیت تصویر سینمایی
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی
اطلاعات مقاله: هنرهای زیبا – هنرهای نمایشی و موسیقی زمستان ۱۳۹۹، دوره بیست و پنجم – شماره ۴ رتبه علمی-پژوهشی (وزارت علوم) ، صفحه – از ۲۵ تا ۳۲
نویسندگان: شهاب الدین عادل (۱)، معصومه گنجه ای (۲)
(۱) دانشیار دانشگاه هنر تهران
(۲) دانشجوی دکتری دانشگاه هنر تهران
ابژه غایب و نگاه مخاطب: ابژه غایب ژاک لکان و نقد روانکاوانه فیلم
نوع مقاله: مقاله علمی
اطلاعات مقاله: مطالعات میان رشته ای ارتباطات و رسانه دوره دوم تابستان ۱۳۹۸ شماره ۴ ، صفحات ۱۴۱ تا ۱۶۸
نویسندگان: شهاب الدین عادل (۱)، معصومه گنجه ای (۲)
(۱) دانشیار دانشگاه هنر تهران
(۲) دانشجوی دکتری دانشگاه هنر تهران
نظریههای مونتاژ اسلاوکو ورکاپیچ و سرگئی آیزنشتاین
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
اطلاعات مقاله: نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، دوره ۶، شماره ۱۲، بهار و تابستان ۱۳۹۵، صفحه ۵۳-۶۳
نویسنده: شهاب الدین عادل
دانشیار گروه آموزشی سینما، دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر
بررسی خصوصیات بنیادی سینمای تکنوآر
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
اطلاعات مقاله: نشریه هنرهای زیبا ، هنرهای نمایشی و موسیقی ، پاییز و زمستان ۱۳۹۴، دوره بیستم ، شماره ۲ ، علمی-پژوهشی/ISC ، صفحه ۸۳ تا ۹۲
نویسنده: شهاب الدین عادل(۱) ، سپیده توحیدی(۲)
(۱) دانشیار گروه آموزشی سینما، دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر
(۲) دانشجوی کارشناسی ارشد رشته سینما ، دانشکده سینما و تئاتر ، دانشگاه هنر
تأثیر «مونولوگ» در معرفی قهرمان و پیشبرد موقعیت های دراماتیک آثار نمایشی در عصر نئوکلاسیک
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
اطلاعات مقاله: مجله تخصصی تئاتر، بهار ۱۳۹۴ ، شماره ۶۰ ، علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC،
صفحه ۸۱ تا ۹۸
نویسنده: شهاب الدین عادل
دانشیار گروه آموزشی سینما، دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر
ساختار سکانس پایانی در سینمای مدرن
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
اطلاعات مقاله: نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، دوره ۴، شماره ۷، پاییز و زمستان ۱۳۹۲، صفحه ۷۳-۵۷
نویسندگان: شهاب الدین عادل(۱)؛ پدرام صدرایی طباطبایی(۲)
(۱) استادیار گروه سینما، دانشکده سینما تئاتر، دانشگاه هنر، استان تهران، شهر تهران
(۲) کارشناس ارشد سینما، دانشکده سینما تئاتر، دانشگاه هنر، استان تهران
بررسی گونه های روایی در انسان شناسی تصویری
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
اطلاعات مقاله: نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، دوره ۳، شماره ۵، پاییز و زمستان ۱۳۹۱، صفحه ۸۵-۷۳
نویسندگان: سید مصطفی مختاباد(۱)؛ شهاب الدین عادل(۲)؛ فریبا رستمی جلیلیان(۳)
(۱) دانشیار گروه ادبیات نمایشی دانشگاه تربیت مدرس، استان تهران، شهر تهران
(۲) استادیار گروه سینما دانشگاه هنر، استان تهران، شهر تهران
(۳) کارشناس ارشد ادبیات نمایشی، دانشگاه تربیت مدرس، استان تهران
ساختارهای زمانی نو در سینما، با رو یکرد به روایت شبکه ای فیلم
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
اطلاعات مقاله: نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، دوره ۲، شماره ۴، بهار و تابستان ۱۳۹۱، صفحه ۸۲-۶۹
نویسندگان: شهاب الدین عادل(۱)؛ حسین حیدری(۲)؛ سیدبهنام حسینی سنگتراشانی(۳)
(۱) استادیار دانشگاه هنر، استان تهران، شهر تهران
(۲) کارشناس ارشد سینما، دانشگاه تهران، استان تهران
(۳) کارشناس ارشد سینما، دانشگاه هنر، استان تهران
موقعیت بر پایه چگونگی عملکرد آن در متون دراماتیک
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
اطلاعات مقاله: مجله تخصصی تئاتر ، تابستان ۱۳۹۰ ، شماره ۴۵ ، علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC ، صفحه ۴۹ تا ۶۴
نویسنده: شهاب الدین عادل(۱) ، زهرا میمندی پاریزی(۲)
(۱) استادیار گروه آموزشی سینما، دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر
(۲) کارشناس ارشد ادبیات نمایش ، دانشکده هنرهای و معماری
مقالات علمی و پژوهشی منتشر شده تا سال ۱۳۹۰
ساختار زمان در روایت سینمایی
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
اطلاعات مقاله: مجله رسانه های دیداری و شنیداری، بهار ۱۳۸۸ ، شماره ۷ ، صفحه ۴۳ تا ۵۸
نویسنده: شهاب الدین عادل
استادیار گروه آموزشی سینما، دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر
میزگرد بررسی هنر مردم پسند در آثار سینمایی
نوع مقاله: مصاحبه
اطلاعات مقاله: مجله کتاب ماه هنر، مهر و آبان ۱۳۸۴ ، شماره ۸۵و۸۶ ، صفحه ۳ تا ۲۰
مصاحبه کننده: علی شیخ مهدی
مصاحبه کننده: علی شیخ مهدی
مصاحبه شونده: محمدحسن احمدی(۱)، شهاب الدین عادل(۲)، اعظم راودراد(۳)
(۱)
(۲) استادیار دانشکده سینما و تئاتر ، عضو هیات علمی دانشگاه هنر
(۳)
تک نگاشت و فیلم های مردم شناسی ایران
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
اطلاعات مقاله: مجله کتاب ماه هنر، مهر و آبان ۱۳۸۳ ، شماره ۷۳و۷۴ ، صفحه ۲۸ تا ۳۳
نویسنده: شهاب الدین عادل
استادیار دانشکده سینما و تئاتر ، عضو هیات علمی دانشگاه هنر
میزگرد بررسی زمان در فیلم و فلسفه
نوع مقاله: مصاحبه
اطلاعات مقاله: مجله کتاب ماه هنر، مهر و آبان ۱۳۸۲ ، شماره ۶۱و۶۲، صفحه ۴ تا ۱۲
مصاحبه کننده: علی شیخ مهدی
مصاحبه شونده: محمدرضا ریخته گران(۱)، شهاب الدین عادل(۲)
(۱) استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، عضو هیات علمی دانشگاه تهران
(۲) استادیار دانشکده سینما و تئاتر ، عضو هیات علمی دانشگاه هنر
سینمای رئالیسم شاعرانه در فرانسه
نوع مقاله: پژوهشی
اطلاعات مقاله: هنرنامه ، شماره ۱۲ ، سال ۱۳۸۰
ترجمه و تالیف: شهاب الدین عادل
استادیار دانشکده سینما و تئاتر ، عضو هیات علمی دانشگاه هنر
مقالات علمی و پژوهشی منتشر شده تا سال ۱۳۸۰
ژان روش و سینمای قوم نگاری
نوع مقاله: علمی پژوهشی
اطلاعات مقاله: مجله نقد سینما، زمستان ۱۳۷۵ ، شماره ۱۰، صفحه ۱۵۶ تا ۱۵۸
ترجمه و تالیف: شهاب الدین عادل
استادیار دانشکده سینما و تئاتر ، عضو هیات علمی دانشگاه هنر
منابع:
۱) The Camera and The Man by:Jean Rouch
۲) Film Quarterly
۳) ژان روش از رساله تحصیلی سینمای مستند سیاسی
ساختمان دراماتیک در فیلم مستند
نوع مقاله: علمی پژوهشی
اطلاعات مقاله: مجله فارابی، بهار ۱۳۷۵ ، شماره ۲۵، صفحه ۱۵۶ تا ۱۶۷
نویسنده: شهاب الدین عادل
استادیار دانشکده سینما و تئاتر ، عضو هیات علمی دانشگاه هنر
گزارشی کوتاه از سینمای مستند ایران (۲)
نوع مقاله: علمی پژوهشی
اطلاعات مقاله: مجله فارابی، بهار ۱۳۷۲ ، شماره ۱۸، صفحه ۱۰۰ تا ۱۱۱
نویسنده: شهاب الدین عادل،
استادیار دانشکده سینما و تئاتر ، عضو هیات علمی دانشگاه هنر
گزارشی کوتاه از سینمای مستند ایران (از پیدایش تا کنون)
نوع مقاله: علمی پژوهشی
اطلاعات مقاله: مجله فارابی، زمستان ۱۳۷۱ ، شماره ۱۷، صفحه ۱۳۸ تا ۱۵۱
نویسنده: شهاب الدین عادل،
استادیار دانشکده سینما و تئاتر ، عضو هیات علمی دانشگاه هنر
آندری تارکوفسکی در یک نگاه کلی
نوع مقاله: علمی پژوهشی
اطلاعات مقاله: کتاب صبح ، تابستان ۱۳۶۹ ، شماره ۷
نویسنده: شهاب الدین عادل،
استادیار دانشکده سینما و تئاتر ، عضو هیات علمی دانشگاه هنر